Becks Motoren Wijhe

De BMW Specialist

NIEUWS:

Boy Beck werkt per 1 December 2016 voor twee en halve dag in de week bij ons in de zaak.
Dinsdag en Donderdag de hele dag en Woensdag een halve dag.
Hij heeft in 2015 zijn diploma tweede monteur gehaald en komt nu die kennis bij ons in de zaak in de praktijk brengen.
Beckie: Veel plezier en succes.

LAATSTE ONTWIKKELINGEN BIJ BECKS MOTOREN WIJHE:

Tot onze spijt heeft Jarno zijn zaak 'JJ MOTOREN' per 01-01-2017 beëindigd.
Na drie jaar hard werken was het resultaat van dien aard dat hij besloten heeft om er niet mee verder te gaan.
De energie die Jarno in de zaak stak woog niet op tegen de verdiensten.
Wel blijft hij volledig betrokken bij ons raceteam en gaat hij ook gewoon verder met het ondersteunen van Marc Beltman en Boy Beck bij de classics.
Ook zal hij zelf nog de nodige wedstrijden rijden bij diverse classic evenementen.
Wij vinden het jammer maar hebben uiteraard respect voor zijn genomen beslissing.
Mvg, Jan & Joke Beck.


________________________________________________________________________________________ 

TE KOOP GEVRAAGD:

Wij zij op zoek naar (mooie) gebruikte BMW tweeklepsboxers en klassieke BMW's.
Tevens, wegens grote vraag naar BMW onderdelen. (ook uit het buitenland) alle soorten BMW's voor de sloop.
Ook schade en of onderdelen. Graag alles aanbieden.

Contante afhandeling en RDW vrijwaring. Aanbieden per mail met foto's gaat het beste. Worden we het met de prijs niet eens?
Dan bestaat de mogelijkheid om uw motor bij ons in de showroom te koop aan te bieden.
De motor wordt dan door ons in consignatie genomen en wordt dan door ons in opdracht van u verkocht.
U houdt de papieren (het blijft uw eigendom) en de motor wordt pas afgerekend bij verkoop met de door ons afgesproken prijs.
De prijs wordt vooraf afgesproken en wordt vast gelegd in een contract door ons beiden getekend.
Als de motor wordt verkocht maken wij het afgesproken bedrag aan u over en dan stuurt u de papieren aangetekend naar ons toe.
Deze manier van verkopen geldt alleen voor mooie motoren die zo de showroom in kunnen.
Geld niet voor motoren waar veel werk aan zit of die er slecht uit zien.

De aangeboden motoren worden door ons eerst getest en blijkt er toch wat werk aan te zitten dan wordt dat
eerst gerepareerd en dient dan ook door u afgerekend te worden.
Uiteraard wordt er pas gerepareerd (indien nodig) na toestemming van beide partijen.
Voor nadere informatie kunt u altijd even bellen of mailen.

Na afhandeling worden de motoren netjes door ons afgehaald.
Mvg, Jan & Joke Beck.

______________________________________________________________________________________________ 
 

Woensdag ochtend 4 september is Karel Beck (opa Beck) na een kort verblijf in het ziekenhuis, (toch nog plotseling) overleden!
Zoals velen van jullie gehoord hebben, ging zijn gezondheid de laatste maanden hard achteruit.
We hopen dat hij nu de rust heeft gevonden die hij verdiend!


HERINNERINGEN AAN KAREL:

Meer dan 50 jaar geleden kocht ik mijn eerste BMW motorfiets.
Ik was toen 19 jaar en ik wist van motorrijden en de techniek nog helemaal niets.
Mijn omgeving attendeerde mij op een man die alles van BMW wist, en ook verstand had van reparatie en afstellingen van deze motoren.

Toen ben ik naar de Eikenweg op Den Nul gegaan.
Ik ben onder het poortje doorgelopen naar het schuurtje en daar trof ik voor het eerst Karel.

Al gauw bleek dat deze man er echt verstand van had en ter plaatste werden mij de eerste tips en aanbevelingen gegeven.

Karel was toen werkzaam als draaier bij machinefabriek Veerman in Olst.
Hij kon ook de nodige bouten, moeren en andere noodzakelijke delen repareren.
Hij kon heel veel zelf en anders wist hij altijd wel iemand die wel kon wat hij zelf niet kon.
Vooral aluminium lassen was één van de moeilijke dingen en daarvoor had hij een collega die dat uitstekend kon.
Al naar gelang de tijd verstreek, werd er een kring opgebouwd met de noodzakelijke specialisten.

Voor mij brak de tijd van militaire dienst aan en van motorrijden op een BMW kwam niet veel.
Er kwam een goedkopere Engelse motorfiets voor in de plaatst, gekocht op de motormarkt in Apeldoorn.
Gelukkig bleek dat Karel ook verstand had van Engelse motorfietsen, want hij had ook een Matchless gehad.
Zo bleef hij voor mij de vraagbaak en hield hij mij rijdende.

Na mijn diensttijd ging ik wat meer verdienden dan de soldij van 1 gulden per dag.
Ik wilde eigenlijk wel heel graag eens wedstrijden gaan rijden, echter een racer kopen kon nog steeds niet en dus moest er zelf geknutseld worden.

Inmiddels was Karel de vaste monteur geworden van het zijspan duo Herman Oosterloo en Karel Hermans,
die werden gesponsord door Harm van de Wal uit Deventer.
Karel wist dus precies hoe het één en ander ging en hij kon dat ook overdragen aan iemand die daarin geïnteresseerd was.

Het frame werd door mijzelf gemaakt, maar de techniek ging op advies van Karel.
Het was een lange weg te gaan maar uiteindelijk gingen we de motor uitproberen op de
“Sterrendag” op Zandvoort en…… het ging niet eens slecht!

De eerste stappen op weg naar de racerij waren gezet en er werd een geheel nieuwe motor gebouwd met de gegevens van de BMW RS-sen,
zoals door Karel onderhouden voor van de Wal.

Inmiddels was het kleine schuurtje achter het huis aan de Eikenweg te klein geworden en uitbreiding werd noodzakelijk.
Er kwam onder andere een draaibank en later een cilinder boormachine.
Zodoende vulden wij elkaar aan in de tijden van chronisch geldgebrek.
Ik deed de krukas revisie en Karel boorde de cilinders en repareerde de koppen.
Deze activiteiten hebben we gedurende een hele lange periode samen gedaan tot dat Karel voor zichzelf begon samen met van Keulen uit Olst.
Zei waren mijn eerste sponsor. Ik kreeg reclame op de kuip van mijn Yamaha
“van Keulen en Becks Motoren Olst”

Inmiddels was zoon Jan begonnen met het opknappen van BMW’s.
Hij werd echter met een tank tas vol gereviseerde krukassen, die hij net bij mij in Ommen had opgehaald, van de weg gereden.
Dit liep gelukkig redelijk goed af.


In de tijd, benodigd voor herstel, rijpte het idee voor zijn eigen in BMW (want dat was toch wel de beste motorfiets) gespecialiseerde motorzaak.
De letters werden het symbool voor zijn eigen bedrijf. “Beck’s Motor Werkplaats”

Wanneer je zoon een bedrijf begint en je eigen pensioenleeftijd nadert, dan is het niet verwonderlijk dat je je ervaring inzet en hulp biedt, aldus deed Karel.
Hij bedacht talloze slimmigheidjes om het iets beter en gemakkelijker te maken en werd al dus vraagbaak en steun en toeverlaat voor zijn zoon.

Inmiddels was Karel echter ook aan een nieuwe hobby begonnen. “Varen met een motorboot”
Hij kocht een prachtig schip waaraan hij natuurlijk vele verbeteringen aanbracht, waaronder de aandrijving van de schroefas.
Van deze aandrijvingen heeft hij er vele gemaakt in zijn werkplaats aan de Berkenweg in Den Nul.
Er werd een draaibank vervangen en een freesbank kwam er bij.
Zo had hij ook hier een volledig uitgeruste werkplaats tot zijn beschikking.

Omdat je in het winterseizoen niet vaart werden de wintermaanden gebruikt om de nodige BMW’s voor Jan te restaureren.
Deze rijden in grote hoeveelheden rond over de Nederlandse wegen en het zijn de beste en de mooiste exemplaren.

Een prachtig kunstwerk is de “vermogen testbank” voor de werkplaats van Jan.
Hierin herken je het vakmanschap en technische inbreng van Karel ten volle.
Hij had het ergens gezien maar was dan in staat om het zelf net even iets beter uit te voeren zo dat het ook echt werkt!

In de maand Mei, net voor ik naar Frankrijk vertrok, hebben wij samen in de kantine van Jan
nog na zitten praten over de laatste ontwikkelingen op technisch gebied en ook over zijn gezondheid.
Onze conclusie was: “de techniek staat nooit stil, maar met ons houd het wel een keer op.”
Op dat moment wisten wij niet dat dit onze laatste ontmoeting zou zijn.

Ik prijs mij zelf gelukkig dat Karel op een gegeven moment, mijn pad kruiste.
Dat ik hem goed heb gekend en dat ik al die jaren met hem op mocht trekken.
Jaren waar in wij onze gezamenlijke passie konden delen.

Ik houd Karel in herinnering als een man met passie voor de techniek met een grote deskundigheid en hulpbereidheid.
Hij was op zijn eigen “bescheiden” wijze in staat je alle adviezen te geven, zonder zelf op de voorgrond te treden.

Ik bewaar de beste herinneringen aan hem.

Beste Gerrie, ik wens je veel kracht en moed om samen met de kinderen en kleinkinderen de draad weer op te pakken.
Ik hoop dat je goede herinneringen hebt aan de afscheidsplechtigheid.
Ik vond het bijzonder spijtig dat ik er niet bij kon zijn.

Uzés (France) september 2013.
Bert en Klazien Wienen.


_____________________________________________________________________________________________

Hoog bezoek voor het BMW Race Team vanuit de USA.

Waarschijnlijk door ons goede optreden van de laatste jaren, met onze BMW’s hebben we ook in de USA de interesse gewekt.
Via de mail werden hadden we regelmatig contact met wat Amerikaanse BMW Race liefhebbers.

David Percival uit de staat Main in de USA heeft ons gevraagd vanuit de States om een keer in de keuken van ons BMW Race Team te mogen kijken. 
Natuurlijk vonden we dat goed en eigenlijk waren we toch wel zeer vereerd met dit bezoek helemaal uit de STATES.

Een van zijn beste vrienden, Chris Betjermann uit de staat New Hamschire zou ook mee komen.
David heeft een classic race team en reist heel de USA door om met het team deel te nemen aan de classic races in de States.  
Chris is de technische man achter deze zeer mooie en zeer waardevolle, meestal vooroorlogse klassieke BMW racers.

Afgesproken hadden we dat ze een lang weekend over zouden komen en ze logeerden in het TULIP –INN hotel in Raalte. 
Ik heb ze op zaterdag middag 12 nov. om 12:30 uur opgehaald vanaf Schiphol en dinsdag ochtend
15 nov. vroeg weer terug gebracht naar het vliegveld.

Het was voor ons hele team een leuke ervaring om een heel weekend met twee Amerikaanse BMW liefhebbers op te trekken. 
We hebben ze alles laten zien in onze race afdeling.

We hadden een gedemonteerd blok uitgestald en tevens wat specifieke race delen die wij gebruiken in onze racers. 
De heren waren erg onder de indruk van onze manier van werken.

Zaterdag avond had Joke een heerlijke Italiaanse maaltijd klaar gemaakt en hebben de heren zich goed laten smaken. 
Uiteraard vergezeld met een lekker Hollands biertje.

De heren waren zeer onder de indruk van de ontvangst van de Fam. Beck waar opa Beck 
met z’n tachtig jaar de oudste was en de kleine van Karin, Anouk met zes jaar de jongste.
Zondag zijn ze de hele dag in Wijhe geweest en hebben ze zeer veel informatie gekregen.

We hebben bijna de hele dag foto’s en filmpjes op internet gekeken over de verrichtingen van het TEAM BECK zoals we genoemd werden door de Amerikanen. 
We hebben hun ook nog rond gereden in onze OLDSMOBILE Delta ‘88 ROYALE door de prachtige natuur hier, 
met uiteraard echte country muziek van Willy Nelson op de achtergrond. Daar hebben de heren ook zichtbaar van genoten.

s’Maandags hebben we nog een bezoek gebracht aan onze frame bouwer HOCOB in Holten.

We hebben daar een rondleiding gehad van Henk en de USA boys waren erg onder de indruk wat men daar allemaal voor elkaar maakt. 
Ook zijn we nog naar Star Twin in Loenen geweest, waar we een mooie rondleiding hebben gehad van Kees zelf. 
Kees heeft zelfs tot groot genoegen van de Amerikanen de Diesel nog even gestart.

De twee Amerikanen zijn echte BMW liefhebbers, David heeft een prachtige collectie klassieke BMW motoren, zie website: www.bfbrawnphotography.com

Chris rund samen met zijn vrouw Barbara een zaak die alleen klassieke BMW’s restaureren.

Ook is hij de technische man achter de race motoren van David. Zie voor een indruk van zijn BMW bezigheden: www.barringtonmotorworks.com

Deze heren gaan de hele States door om te racen met klassieke BMW motoren.
Wat te denken van afstanden van meer dan 6000km ??
Terwijl ik al naar wordt als we naar Schleiz moeten rijden.

Als afsluiting van het weekend hebben we maandag avond met de hele familie heerlijk gegeten in het Tulip-Inn Hotel in Raalte. 
Al met al hebben we een prachtig weekend gehad, waar we erg van hebben genoten.
En ik denk dat het ook geldt voor de USA boys!

David and Chris, Also thanks for the great weekend!
We don’t forget it!

Best Regards, The Team Becks

Copyright © 2013. All Rights Reserved.